Zoeken

MBO Digitaal

MBO Digitaal is een platform van en voor alle mbo-scholen en heeft sterke banden met de MBO Raad, Kennisnet en met SURF. De belangrijkste pijlers binnen MBO Digitaal zijn kennisdeling en gezamenlijke projecten.

Platform Passend Onderwijs

Het Platform Passend Onderwijs MBO organiseert regiobijeenkomsten en een jaarlijkse Platformdag Passend Onderwijs. Daarnaast levert het Platform input voor de belangenbehartiging van de MBO Raad.

Platform Sport & Gezonde Leefstijl

Platform Sport & Gezonde Leefstijl ondersteunt mbo-scholen bij leefstijl gerelateerde vraagstukken over studenten en medewerkers. Het platform wil de scholen inspireren en enthousiasmeren om het thema structureel aandacht te geven en op te nemen in beleid en curriculum.

Netwerk integrale veiligheid

Veiligheid is voor elke mbo-school een belangrijk aandachtspunt. Het Netwerk integrale veiligheid ondersteunt mbo-scholen bij het ontwikkelen en uitvoeren van veiligheidsbeleid. Via het platform monitort de MBO Raad de veiligheid in het mbo.

FSR - Facilitair Samenwerkingsverband Roc's en beroepscolleges

Roc’s en beroepscolleges werken op facilitair gebied samen binnen het Facilitair Samenwerkingverband Roc’s en beroepscolleges (FSR). Medewerkers die werkzaam zijn binnen de facilitaire diensten van de mbo-scholen delen kennis en bundelen de krachten.

Instroom en overdracht

De instroom in de entreeopleidingen van het mbo is drempelloos. Dat betekent dat studenten zonder diploma kunnen instromen. De groep is daarom heel divers samengesteld, het kunnen vmbo- leerlingen zijn, leerlingen afkomstig uit het voortgezet (speciaal) onderwijs, praktijkonderwijs en internationale schakelklassen.

Taal in het Entreeonderwijs

Nederlandse taal, kernonderdeel van de basisvaardigheden, krijgt steeds meer aandacht. Het is van belang voor de doorstroom naar mbo-2 en voor succes op de arbeidsmarkt. Vanwege de diversiteit van de doelgroep zijn de verschillen in taalniveau groot. Informatie over onder andere taaldidactiek, examens en cijferdifferentiatie is hieronder te vinden.

Begeleiding in Entreeonderwijs

Hoe begeleid je Entree-studenten? De diversiteit van deze groep studenten maakt dat er altijd sprake is van maatwerk en flexibiliteit. Voor de begeleiding zijn een aantal publicaties opgesteld, we geven voorbeelden van maatwerk en tips rond de didactische aanpak.

Entreeonderwijs

Hoe organiseer je onderwijs voor de doelgroep van Entree? De diversiteit van deze groep studenten maakt dat er altijd sprake is van maatwerk en flexibiliteit. Verschillende onderzoekers, docenten uit de praktijk en andere professionals hebben methodieken en tools ontwikkeld om het onderwijs in te richten.

Rekenen in het Entreeonderwijs

Vanaf augustus 2022 zijn er nieuwe rekeneisen van kracht. Voor Entree studenten is er geen vereist niveau bepaald, wel voor mbo-2. Met het oog op doorstroom is het dan ook van belang om zicht te hebben op de ontwikkeling van het rekenen bij Entree studenten in relatie tot niveau 2.