Kruimelpad
Minister-president Dick Schoof bezoekt Scalda: ‘Maatwerk op mbo voorbeeld voor Nederland’
05 september 2024 12:00Wat kun je doen als het aantal studenten afneemt, terwijl de arbeidsmarkt juist snakt naar meer gediplomeerde vakmensen? Met die vraag reisde minister-president Dick Schoof woensdag 4 september af naar Scalda in krimpregio Zeeland. De kersverse regeringsleider liet zich bijpraten door onder meer bestuursvoorzitter van Scalda Hendrik-Jan van Arenthals over twee innovatieve onderwijsconcepten in de techniek en in de zorg, sectoren met de grootste arbeidsmarktkrapte.
‘Samen maken we Zeeland’ is de slogan van Scalda. Deze woorden geven het antwoord op de vraag wat het onderwijs in Zeeland bijzonder maakt. Zonder goede samenwerking tussen onderwijs en werkgevers is een breed aanbod van opleidingen buitengewoon lastig. De krimpende studentenaantallen en een uitdagende mobiliteit, alleen op Walcheren ligt een spoor, zorgen ervoor dat Scalda maar liefst 30 verschillende locaties heeft waar onderwijs wordt gegeven.
Krimpregio
Hoe scholen hun opleidingen blijven behouden is één van de grote vragen die de premier vandaag bespreekt. Schoof: “Scalda heeft tientallen vestigingen verspreid over heel Zeeland. En voor praktijkonderwijs heb je spullen nodig. Dat realiseren ze samen met het bedrijfsleven. Een goed voorbeeld hiervan is Technum waar ik vandaag te gast ben. Alles ademt hier praktijk, hoewel we in het schoolgebouw van Scalda zijn. Maar het is ingewikkeld voor een krimpregio als Zeeland. We moeten dat tij proberen te keren, zodat het mbo-aandeel echt groot blijft. Want daar zitten de vakmannen en vakvrouwen.”
Samenwerking onderwijs en bedrijfsleven
Bestuursvoorzitter Van Arenthals is trots om vandaag twee innovatieve onderwijsconcepten te presenteren die helpen om die vakmensen van de toekomst op te leiden: “De premier is erg geïnteresseerd in de techniek en zorgopleidingen, mede vanwege de arbeidsmarktkrapte. Deze sectoren springen eruit en juist daar kunnen we echt iets moois laten zien. Bij Technum zie je de samenwerking van bedrijven in de school, bij Amarijn juist van de school in het bedrijf. Twee mooie voorbeelden van hoe onderwijs en arbeidsmarkt met elkaar samenwerken.”
Ondersteuning overheid
Die samenwerking van onderwijs en bedrijfsleven verdient verdere versterking en wel met steun van de overheid, meent Van Arenthals: “Gun het mbo de bij- en omscholing van de gehele beroepsbevolking, in het licht van LLO als publieke taak, zodat we er als samenleving uithalen wat erin zit. Door dat brede opleidingsaanbod blijft het onderwijs beter overeind en daarin heeft de overheid een sturende rol!”
Maatwerk
Na afloop van zijn werkbezoek is de premier zichtbaar onder de indruk van hoe studenten via een stevige dosis maatwerk hun traject richting diploma volbrengen. “Wat me bijblijft van dit bezoek aan de Praktijkroute ouderenzorg is dat zij-instromers een individueel traject kunnen lopen, naar volle tevredenheid van student én werkgever. Dat deze school dit zo goed organiseert, vind ik ontzettend inspirerend, voor heel Nederland. Het zegt ook wel iets over de kracht van het mbo; echt bijzonder. Er zijn veel trajecten voor verschillende doelgroepen, waarbij studenten ook nog eens op verschillende manieren worden begeleid. Dat gaat Nederland helpen om meer mensen naar het mbo te krijgen om in de krappe arbeidsmarkt aan het werk te gaan. Die mogelijkheden zien mensen ook, die kansen willen ze grijpen. De zij-instromers die ik vandaag sprak wilden iets anders doen met hun leven. Nu werken ze met hart en ziel in de zorg. Dit bewijst nog maar eens dat het mbo er écht toe doet.”