Kruimelpad
Rekenen in het Entreeonderwijs
Vanaf augustus 2022 zijn er nieuwe rekeneisen van kracht. Voor Entree studenten is er geen vereist niveau bepaald, wel voor mbo-2. Met het oog op doorstroom is het dan ook van belang om zicht te hebben op de ontwikkeling van het rekenen bij Entree studenten in relatie tot niveau 2. Wat zijn de eisen en hoe monitor je de voortgang?
Nieuwe rekeneisen en niveaus
Voor rekenen is een advies opgesteld hoe de rekenniveaus aan te passen. Dit advies is overgenomen. De bekendmaking geeft informatie over de (invoering van) nieuwe rekeneisen in het mbo met ingang van augustus 2022. Dit geldt ook voor Entree. Voor Entreestudenten geldt dat zij een ontwikkeling dienen te laten zien.
Rekenen in de lespraktijk
Veel Entreestudenten starten hun opleiding met een leerachterstand bij rekenen. In hoofdstuk 3 van deze handleiding staan 15 uitgewerkte, formatieve rekenopdrachten die snel en gericht inzicht geven in de achterstanden van de student. Op basis hiervan kan onderwijs op maat worden ingezet. De toetstechnieken zijn ontwikkeld door onderzoekers van ITTA, Universiteit Utrecht en ECBO en vallen onder het NRO-project ‘Grip op leerpotentieel’.
Deze handreiking is tot stand gekomen tijdens het project Rekenen voor Entree. De nieuwe rekeneisen zijn per domeinen uitgewerkt in een rubricsschaal met concrete rekenvoorbeelden. Dit geeft de docent en de student houvast om te bepalen waar men nu staat en wat de volgende stap is.
Deze handreiking is tot stand gekomen tijdens het project Rekenen voor Entree. Het werken met een rekengesprek biedt extra mogelijkheden om te achterhalen waar en waarom een student 'vastloopt' bij een rekenopdracht. Biedt een handig schema voor het voeren van een rekengesprek.
Ingedeeld naar de nieuwe domeinen diverse tips voor rekenopdrachten, videos etc.
Rekenexamens
De rekenkaarten zijn ontwikkeld door de Coöperatie Examens MBO. De kaarten zijn bedoeld als hulpmiddel voor studenten bij het nieuwe rekenen (augustus 2022).
Beknopt overzicht van aanpassingen die de CEM gaat doorvoeren op basis van eerste analyses van resultaten rekenbegin en eindmetingen.
Een presentatie van de Coöperatie voor Examens, t.b.v. de btg Entree laat de resultaten zien van de eerste metingen met het nieuwe rekeninstrument.