Laurent de Vries: "Terug naar het oude gaat niet meer gebeuren."

28-12-2020

Besturen is vooruitzien. Maar een jaar zoals 2020 heeft niemand aan zien komen. We kijken terug op het afgelopen coronajaar met een vijftal bestuurders in het mbo. Als we Laurent de Vries treffen heeft de bestuurder van Summa College zojuist een vergadering van het crisisteam afgerond. 

Wat betekent een nieuwe lockdown voor Summa?

“Iedereen staat hier weer in de actiestand maar het gevoel overheerst dat we dit varkentje ook wel weer gaan wassen. Bij mij en mijn organisatie is het glas halfvol. Er zijn ook kansen en we hebben dit voorjaar veel geleerd dus we kunnen schakelen. Van mij hoor je niet alleen een somber verhaal over Covid.”

Vertel eens over de kansen?

“Covid heeft de kans gegeven om innovatief bezig te zijn: wat werkt wel en wat werkt niet. Je kunt als mbo-school je kracht laten zien en je leert waarom je op aarde bent. Namelijk: met de student bezig zijn en deze laten ontdekken wie hij of zij is. Zeker in Covid-tijd met zoveel onzekerheid over werk, studie, thuis.”

U was net begonnen bij Summa College, kwam uit de zorg en daarvoor de GGD…

“Op 4 maart was Summa de eerste school met een Covid-besmetting, twee weken voor de rest van Nederland. Het helpt dat ik een GGD-achtergrond heb. Ik ken de wegen naar het ministerie en GGD Nederland. De protocollen voor een pandemie heb ik destijds zelf opgesteld met Roel Coutinho van het RIVM.”

Hoe houd je het perspectief bij die stevige protocollen?

“Covid is geen interruptie maar een disruptie. Terug naar het oude gaat niet meer gebeuren. Dan is het de taak als bestuurder om perspectief te bieden. Het zijn hele zware tijden voor docententeams. Het is vol te houden als je weet waarvoor je het doet.”

Zien docenten en studenten dat ook zo?

“Het is belangrijk om de vraag te beantwoorden waarom je achter dat computerscherm zit. Als je niet weet waarvoor je het doet, kun je beter stoppen. We vormen samen een gemeenschap waarin we elkaar nodig hebben. Je kunt alleen maar mens zijn in relatie tot een ander mens. De relatie docent-student maakt mensen meer mens. Het mbo krijgt de mooie opdracht mee om jonge mensen te ontwikkelen en dat kan met aandacht en verbinding. Dat zal voor een deel online, en voor een deel offline zijn.”

Waar lopen de studenten nu tegenaan?

“We moeten niet onderschatten hoe heftig deze tijd is voor studenten. Maar je ziet ook een aantal studenten opbloeien zoals studenten met een autistisch spectrum. De aanwezigheidsdata vertellen dat de absentie nog nooit zo laag is geweest. De behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten is groot. We krijgen nu weer de uitdaging om alternatieven te bedenken voor de ontmoeting, en we kunnen voor de meest kwetsbare studenten 1 of 2 schoolgebouwen open houden.”

En de stages?

“Bij Summa zijn 700 studenten die geen stage kunnen vinden. Ik ben nu een jaar in onderwijsland, ik kom uit de zorgwereld en ik dacht dat het daar bureaucratisch was. Maar het onderwijs is factor 4 erger. Dat had ik nooit gedacht, dat alles dichtgetimmerd zou zitten in wetten en regelgeving. Laten we hopen dat Covid ook daar een duw in geeft. We zitten nu echt in een andere situatie. De accreditatie van een nieuw stagebedrijf? Even niet minister en SBB. Geef het vertrouwen aan de onderwijsinstellingen. Als wij vertrouwen hebben in dat bedrijf, dan moet dat voldoende zijn. Een andere regel is dat stageplekken niet in een thuissituatie mogen komen. Sorry hoor, maar alles vindt nu thuis plaats. En als het enige argument die wet- en regelgeving is dan is er volgens mij ook nog een maatschappelijke opdracht: maak van deze generatie geen verloren generatie. Dus wat mij betreft: nood breekt wet en we zetten deze wet een beetje aan de kant. En zeker wat betreft de stageplekken.”

Wat is uw hoop voor 2021?

“Dat we als onderwijs flexibel en wendbaar zijn. Misschien is het mbo te veel een reuzentanker geworden dat maar een paar millimeter naar links of rechts kan. De innovaties komen niet uit Den Haag of uit Woerden maar uit de regio. Van Eindhoven tot Leeuwarden, Middelburg tot Appelscha. Daar zullen we laten zien met creatieve ideeën zoals het helpen bij het grote vaccinatieprogramma dat het mbo het mega belangrijke onderwijs blijft.”

 

Reageer