Zoeken

Instroom en overdracht

De instroom in de entreeopleidingen van het mbo is drempelloos. Dat betekent dat studenten zonder diploma kunnen instromen. De groep is daarom heel divers samengesteld, het kunnen vmbo- leerlingen zijn, leerlingen afkomstig uit het voortgezet (speciaal) onderwijs, praktijkonderwijs en internationale schakelklassen.

Taal in het Entreeonderwijs

Nederlandse taal, kernonderdeel van de basisvaardigheden, krijgt steeds meer aandacht. Het is van belang voor de doorstroom naar mbo-2 en voor succes op de arbeidsmarkt. Vanwege de diversiteit van de doelgroep zijn de verschillen in taalniveau groot. Informatie over onder andere taaldidactiek, examens en cijferdifferentiatie is hieronder te vinden.

Begeleiding in Entreeonderwijs

Hoe begeleid je Entree-studenten? De diversiteit van deze groep studenten maakt dat er altijd sprake is van maatwerk en flexibiliteit. Voor de begeleiding zijn een aantal publicaties opgesteld, we geven voorbeelden van maatwerk en tips rond de didactische aanpak.

Entreeonderwijs

Hoe organiseer je onderwijs voor de doelgroep van Entree? De diversiteit van deze groep studenten maakt dat er altijd sprake is van maatwerk en flexibiliteit. Verschillende onderzoekers, docenten uit de praktijk en andere professionals hebben methodieken en tools ontwikkeld om het onderwijs in te richten.

Rekenen in het Entreeonderwijs

Vanaf augustus 2022 zijn er nieuwe rekeneisen van kracht. Voor Entree studenten is er geen vereist niveau bepaald, wel voor mbo-2. Met het oog op doorstroom is het dan ook van belang om zicht te hebben op de ontwikkeling van het rekenen bij Entree studenten in relatie tot niveau 2.

Kwalificatiedossier en keuzedelen Entree

Het kwalificatiedossier vormt de bron voor het ontwikkelen van onderwijs en examinering. In 2022 zijn enkele wijzigingen aangebracht in de profielen. Er zijn nu 9 profielen, met een gemeenschappelijke basisdeel. Daarnaast moet in Entree een student een keuzedeel kiezen en hier examen in doen.