Workshops
Positioneren van mijn school |
Hoe positioneer ik mijn school? We gaan dieper in op het begrip positioneren voor mbo instellingen, in algemene zin en in geval van fusie en samenwerking. Wat zijn de externe kanten van positionering (merk en merkarchitectuur/beleid) en wat de interne kanten (identiteit en identificatie). Om te zorgen dat de inhoud van de workshop optimaal aansluit bij de situatie en vragen van deelnemers komen diverse voorbeelden aan bod die de theorie en praktijk aan elkaar verbinden. De workshop is interactief van opzet en vragen kan altijd. Alle informatie wordt na de workshop aan de deelnemers beschikbaar gesteld, inclusief een exemplaar van het boekje dat wij uitgeven “Tips voor merken over identiteit en positioneren”. |
In de regio samen communiceren |
Iedere school profileert zichzelf naar de stakeholders. Als je steeds meer regionaal gaat samenwerken, komt er dan een moment dat je ook gaat nadenken om samen het mbo in de regio te profileren. In Brabant werkt men al jarenlang nauw samen in Kennispact MBO Brabant. Hoe willen de Brabantse scholen gezamenlijk het mbo profiel in de regio neerzetten? |
E-mail automation |
De eerste ervaringen van de brede uitrol van E-mail automation bij het Summa College. E-mail automation is het automatisch laten versturen van e-mails, met gepersonaliseerde content, op basis van verzamelde gegevens of gebeurtenissen. Welke rol kan het spelen in de voorlichting op het vmbo? |
TikTok voor professionals |
TikTok is een snel groeiend medium onder jongeren. Het platform is een uitgelezen kans om met jongeren in contact te komen en je mbo-school onder de aandacht te brengen. Maar is het verantwoord om TikTok als school in te zetten (privacy, verslaving)? Wat zijn de regels om TikTok in te zetten, is begeleiding van jongeren een taak voor scholen? Kortom wat zijn de voor- en nadelen van TikTok? Er is een influencer bij aanwezig die over haar ervaringen op TikTok zal vertellen en waar je al je (technische) vragen aan kunt stellen. |
Van droom naar uitvoering: de Utrechtse mbo-agenda |
Met het plan ‘Sterk Utrechts MBO’ hebben de gemeente Utrecht en de vier Utrechtse mbo-instellingen de afgelopen jaren gewerkt aan het creëren van een podium en meer gelijke kansen voor mbo-studenten en opleidingen. Er zijn mooie resultaten geboekt die een vervolg krijgen in de nieuwe MBO Uitvoeringsagenda 2023-2026. Samen met de tweede Utrechtse mbo-wethouder Dennis de Vries zetten de mbo-bestuurders binnenkort hun handtekening onder de nieuwe plannen. Van droom naar uitvoering? Wat kunnen wij leren van vier jaar samenwerking met de gemeente? En hoe zorgen we voor een goede borging van de MBO Werkagenda en het Stagepact? |
Terug naar de essentie: een nieuwe rol voor communicatie? |
In een wereld die steeds complexer wordt, wordt het steeds lastiger om de dingen als simpel te ‘verkopen’. En misschien moet dat ook wel niet? Want wat als de waarheid gewoon is dat het complex is? Of dat we het complex hebben gemaakt? En haken daarom steeds meer mensen af, omdat de boodschap niet meer klopt met de realiteit? Misschien is het tijd om een stapje terug te doen, terug naar de essentie. En misschien ligt daar wel een nieuwe rol voor Communicatie. |
Chatbots |
Chatbots zijn computerprogramma’s die met mensen communiceren in menselijke taal. Je vindt ze vaak op websites, waar ze worden ingezet om klanten, gasten, scholieren of patiënten zo snel en goed mogelijk te helpen bij veelgestelde vragen. Een belangrijke reden om chatbots in te zetten is vaak om de klantenservice of administratie te ontlasten. In deze workshop verkennen we samen de mogelijkheden van chatbots voor MBO-scholen en onze verschillende doelgroepen. Wat zou er wel kunnen werken en wat juist niet? En wanneer kunnen we toch beter voor menselijk contact kiezen? |