Kruimelpad
Studenten ROC van Amsterdam maken museumproduct voor Rijksmuseum
03 februari 2020 12:00
ROC van Amsterdam
Studenten van het ROC van Amsterdam gingen afgelopen week in het Rijksmuseum van start met het nieuwe keuzedeel 'Maken van een museumproduct'. De studenten volgen verschillende workshops en krijgen een rondleiding in het museum. Ze gaan de komende weken, geïnspireerd door de museumcollectie, in de les aan de slag met hun eigen museumproduct. De ontwerpen worden gepresenteerd als textiel- of behangbedrukking en zijn dit voorjaar te zien in de Teekenschool van het Rijksmuseum.
Een carrière binnen de museale sector
Het keuzedeel 'Maken van een Museumproduct' is speciaal ontwikkeld voor de creatieve mbo-opleidingen en heeft als doel studenten voor te bereiden op een carrière binnen de museale sector. De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft het keuzedeel officieel geaccrediteerd, het is daarmee landelijk beschikbaar voor alle mbo-instellingen en voor alle opleidingen. Hierdoor kan het in heel Nederland worden aangeboden door samenwerkende mbo-instellingen en musea.
“Met de komst van dit keuzedeel hopen wij dat duidelijk wordt wat musea en onderwijsteams voor elkaar kunnen betekenen”, aldus Annemies Broekgaarden, Hoofd Publiek & Educatie bij het Rijksmuseum.
De eerste groep studenten komt van het Jan des Bouvrie College, waar zij opleidingen volgen als interieuradviseur, manager- en verkoopspecialist mode en wonen. Zij laten zich inspireren door schilderijen, beelden, architectuur en patronen in en om het Rijksmuseum.
Uniek lesprogramma
“Wij hebben het aangedurfd om op korte termijn een uniek lesprogramma te ontwikkelen samen met het Rijksmuseum. Hiermee maken we het mogelijk voor studenten om het ‘maakproces’ voor een opdrachtgever van begin tot eind mee te maken. We nemen de studenten mee om op creatieve wijze tot een museumproduct te komen”, vertellen docenten Mode, Caroline Borger en Marjolein Fikken, van het Jan des Bouvrie College.
Competenties als onderzoeken, ontwerpen en zelf maken staan in het keuzedeel centraal. In workshops als 'Patronen in het Rijksmuseum' en 'Dutch Design in de Gouden Eeuw' gaan studenten creatief aan de slag. Na een tussentijdse beoordeling in de klas presenteren zij hun eindproject aan een jury van het Rijksmuseum.
Vakmanschap, ambacht en passie is wat het Rijksmuseum en het mbo bindt. In het mbo worden veel makers opgeleid. Met dit keuzedeel leren de mbo-studenten te kijken door te doen. Oude meesters inspireren jong talent.
Mbo-keuzedelen
Een mbo-opleiding bestaat naast een basis- en profieldeel sinds enkele jaren ook uit keuzedelen. Met een keuzedeel verbreden en verdiepen studenten hun kennis en vaardigheden, daarmee worden en blijven ze aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt.