SCP-rapport sluit aan bij mbo-pleidooi voor alle onderwijs onder één dak

04 februari 2021 12:00

De conclusie van SCP dat jongeren langer bij elkaar houden onder één dak in het voortgezet onderwijs bijdraagt aan gelijke kansen en meer cohesie in de samenleving, is de MBO Raad uit het hart gegrepen. Adnan Tekin, voorzitter: “Onderwijs is niet alleen belangrijk voor het halen van een diploma, maar ook om te leren met elkaar samen te leven en open te staan voor anderen. Burgerschap dus! Het SCP-rapport onderstreept de jarenlange inzet van onder meer de MBO Raad om jongeren na het basisonderwijs de kans te geven elkaar langer te inspireren.”

De MBO Raad pleitte al bij de vorming van het vorige kabinet voor het realiseren van alle voortgezet onderwijs onder één dak. Tekin: “In het basisonderwijs zitten kinderen van alle niveaus bij elkaar. Op hun 12e maken ze een keuze voor voortgezet onderwijs die vervolgens leidt tot een soort scheiding van groepen jongeren. Die elkaar vervolgens nauwelijks nog tegenkomen. Zoals het SCP ook constateert: dat leidt tot verschillende werelden in één samenleving.”

Kritische burgers

Volgens de voorzitter van de MBO Raad bewijst de huidige coronacrisis nog eens extra de urgentie dat het anders kan en anders moet. “Juist de crisis laat zien hoe belangrijk de sociale cohesie in een samenleving is. En hoe belangrijk het is dat jongeren zich kunnen ontwikkelen tot kritische burgers die ook elkaar in de goede zin des woords scherp kunnen houden. En dat begint in het funderend onderwijs. Het voortgezet onderwijs zou de cohesie die er is onder kinderen in het basisonderwijs door moeten kunnen trekken.”

Elkaar motiveren

Naast de sociale component kan het langer bij elkaar houden van jongeren op verschillende onderwijsniveaus ook op een andere manier bijdragen aan gelijke kansen. Tekin: “In ons land kiezen jongeren die de kant van het vmbo opgaan al heel vroeg een beroepsrichting. Hun leeftijdgenoten op havo of vwo hebben daar veel langer de tijd voor. Door jongeren langer met elkaar te laten optrekken, kunnen ze elkaar ook motiveren in de keuze voor beroepsonderwijs. Later kunnen kiezen leidt vaak ook tot een betere keuze. De leeftijd waarop jongeren kiezen voor beroepsonderwijs moeten we dus ook gelijk trekken.”

Gezamenlijke visie

De verschillende onderwijssectoren zijn het daar met elkaar over eens en hebben dat ook vastgelegd in hun gezamenlijke visie op het onderwijs van de toekomst, die zij graag opgenomen willen zien in het komende regeerakkoord. Tekin: “Ik blijf, met de voorzitters van de andere sectorraden, er bij het komende kabinet expliciet op aandringen dat we hier nu als onderwijs werk van kunnen maken. In het belang van de jongeren die straks met elkaar onze samenleving gaan vormen.”