Kruimelpad
Begeleiding in Entreeonderwijs
Hoe begeleid je Entree-studenten? De diversiteit van deze groep studenten maakt dat er altijd sprake is van maatwerk en flexibiliteit. Onder begeleiding verstaan we informatie rondom het primaire proces van leren en didactische aanpakken en werkvormen. En het proces om studenten te coachen, te stimuleren en loopbaanondersteuning te bieden.
Publicaties van de Kennisrotonde NRO
In een vraaggerichte leeromgeving, zoals een leerplein, kunnen studenten keuzes maken in hun eigen leertraject en in de manier waarop ze doelen bereiken.
Na een Entreeopleiding stroomt een aanzienlijk deel van de studenten door naar een niveau 2 opleiding. Aan de hand van vier vraagstukken worden praktische tips gedaan: Onderwijsvormen, Persoonlijke competenties, Interventies door docenten, Feedback in het onderwijsteam.
Overige links
Hoe zorg je dat studenten weer vertrouwen krijgen in zichzelf? Wat is nodig om deze doelgroep loopbaanvaardigheden aan te leren? Welke handvatten en instrumenten kunnen begeleiders inzetten? Een handreiking met diverse tools.
Op het thema aansluiting Entree naar Arbeidsmarkt geeft de brochure van het Nederlands Jeugd Instituut handvatten voor gemeenten en mbo om regionale samenwerking te verstevigen en effectief te maken.
Project uit de regio Utrecht om jongeren te begeleiden naar een startkwalificatie of naar werk.
Onderzoek met resultaten van succesvolle aanpakken voor doorstroom of arbeid en ter voorkoming van voortijdig schoolverlaten.
Didactische aanpak
Hoe formuleer je werkbare leerdoelen? En wat is het verschil met leeruitkomsten? Een overzicht met diverse tips om toe te passen in de lespraktijk.
Tips voor succesvolle praktijkleren in de BPV