Kruimelpad
Borging en afsluiting
Het afsluiten van het onderwijstraject vindt bij voorkeur plaats met een diploma. Hier zijn wettelijke eisen aan verbonden. Mocht dat niet haalbaar zijn, dan bieden praktijkverklaringen en mbo-verklaringen een mogelijkheid om vast te leggen wat de student al heeft bewezen. Informatie over wettelijke eisen rondom uren en mogelijkheden om hiervan af te wijken zijn te vinden op deze pagina.
Diplomering en bewijsstukken
Regels voor het opmaken van een diploma, voor opleidingen gestart na 2016.
Regels voor het opmaken van een resultatenlijst als bijlage bij een diploma. De gewijzigde regelgeving rondom rekenen is hierin verwerkt.
Wijziging van de Regeling modellen voor mbo-diploma, mbo-certificaat en mbo-verklaring en de Regeling vaststelling modellen kwalificatiedossier en keuzedeel en toetsingskader kwalificatiestructuur mbo 2016 in verband met herijking van de rekeneisen in het mbo.
Naast het diploma zijn er ook andere bewijsstukken om het mbo mee af te sluiten.
Omdat het referentieniveau Nederlands 2F voor een deel van de mbo-studenten van de entreeopleidingen en van niveau 2 te hoog is, wordt bij deze de groep studenten cijferdifferentiatie toegepast.
De regeling nieuwe rekeneisen is voor Entree voor wat betreft het onderdeel diploma eisen, anders geformuleerd dan voor niveau 2, 3 en 4. Wat is deze eis en hoe moet deze eis worden geïnterpreteerd?
Examinering
Informatie over voorwaardelijk toetsen, examineren van keuzedelen, vrijstellingen is te vinden op de website van het Kennispunt MBO Onderwijs en Examinering.
Voor opleidingen die gestart zijn vanaf 1 augustus 2016 geldt als diploma-eis dat de student een examenresultaat moet hebben voor de gevolgde keuzedelen die deel uitmaken van de keuzedeelverplichting bij die opleiding. De examenresultaten (voldoende of onvoldoende) worden vermeld op de resultatenlijst van het diploma. Voor Entree moet de student een keuzedeel volgen (met een SBU van 240 uur).
Passende examinering
Soms zijn bepaalde exameninstrumenten voor studenten ongeschikt: bijvoorbeeld een dove student die geen luistertoets kan maken. Dit betekent dat mbo-scholen hun onderwijs en examinering zo inrichten dat er al bij de start van de opleiding rekening wordt gehouden met eventuele beperkingen van studenten. In samenwerking met het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO, voorheen Handicap + Studie), Cinop en de MBO Raad heeft het Kennispunt MBO Onderwijs & Examinering een servicedocument ontwikkeld dat informatie bevat om jouw school te ondersteunen bij het opstellen van beleid en het maken van afspraken rondom examinering voor studenten met een extra ondersteuningsbehoefte.
Passend examineren Cinop en Kennispunt MBO Onderwijs en Examinering