Betekenisvol rekenen

13-12-2017

Goede curriculumgerichte leerinhouden helpen rekenonderwijs aansprekend te maken voor studenten. Deze kunnen aansluiten bij de beroepsopleiding van de student of bij de thema's binnen burgerschap. Om de interactie tussen de verschillende docentengroepen te vergemakkelijken organiseerde de MBO Raad (in afstemming met andere partijen) de Reken-Praktijkdagen 2017.

Tijdens deze dagen gingen duo’s van rekendocenten en beroepsgerichte of burgerschapsdocenten aan de slag met het maken van curriculumgerichte rekenleerinhouden. Bij het maken van deze leerinhouden is gebruik gemaakt van een speciaal hiervoor ontworpen poster. Deze posters zijn speciaal ontwikkeld om de verschillende stappen in het ontwerpproces te structureren. Op deze pagina vind u de ontwikkelde posters en aanvullende documenten terug. Ook kunt u het ‘lege’ posterformat downloaden. Dit kunt u gebruiken om zelf leerinhouden te ontwikkelen waarbij een combinatie van rekenen en beroepsgerichte leerinhouden worden gekoppeld of waarin rekenen aan burgerschapsonderwerpen wordt gelinkt.

Alvast een paar tips bij de ontwikkeling van de leerinhouden:

Tips beroepsgericht rekenen

  1. Ga als rekendocent eens naar een praktijklokaal
  2. Geef eens een rekenles in een praktijklokaal
  3. Laat studenten foto’s maken van praktijksituaties
  4. Laat studenten een praktijkopdracht meenemen naar rekenen (incl. de ’dingen’ die daar bij horen)
  5. Stem af met je collega’s
  6. Ga eens in gesprek met de leerling
  7. Leg een verband tussen verschillende oplossingsstrategieën

Hoe je lesmateriaal kunt maken

  • Verzamel voorbeelden van gecijferdheidssituaties. Bijv. door foto’s in de praktijk te nemen; krantenmateriaal.
  • Stel er een echte rekenvraag bij (d.w.z. één waarvan iemand het antwoord zou willen weten)
  • Beschrijf welk rekenonderwerp hierbij aan bod komt.
  • Wat voor onderwerpen en/of materialen passen daar nog meer bij?
  • Versterken en zo nodig toepassen en oefenen.