Het servicedocument Klachtenbehandeling in het mbo (versie 2017) ondersteunt de scholen bij de implementatie van de wet. Dit servicedocument is een gezamenlijk servicedocument van de JOB (jongerenorganisatie beroepsonderwijs, de belangenbehartiger van alle mbo-studenten) en de MBO Raad (de brancheorganisatie van het middelbaar beroepsonderwijs) en vervangt de versie van 2014. In het servicedocument is meer informatie te vinden over de klachtenbehandeling in het algemeen en meer specifiek over de gevolgen van het invoeren van de wetgeving voor scholen. Het document geeft informatie voor het vormgeven van een laagdrempelige, toegankelijke en onafhankelijke klachtenregeling.
Daarnaast wordt er geadviseerd op welke manier de klachtenbehandeling in het mbo nog toegankelijker en laagdrempeliger kan worden gemaakt. Bijvoorbeeld door het inbouwen van een informele fase in de klachtenprocedure, de vindbaarheid van de klachtenregeling op internet, de communicatie over de klachtenregeling, de leesbaarheid van de regeling en het aanstellen van een onafhankelijke ombudsman die de student desgevraagd kan ondersteunen tijdens de informele fase of bij het indienen van een formele klacht.