Blue School verbindt ondernemerschap met onderwijs

19-02-2021

In Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam wordt een uniek onderwijs- en  winkelconcept gelanceerd: Blue School. Onlangs ondertekenden de besturen van ROC Mondriaan en mboRijnland, twee retail experts en de Stichting Blue School hiertoe een samenwerkingsovereenkomst. Blue School is een echte winkel waarin ondernemen en opleiden samengaan. Het onderwijs komt in alle facetten tot uiting in de winkel. Vanaf september start de eerste groep studenten die wordt opgeleid in Blue School. De fysieke winkel wordt op 18 maart officieel geopend, tijdens de Grand Opening van de Westfield Mall of the Netherlands.

Marie Claire Gambon (ROC Mondriaan) en Katrien van Hees (mboRijnland): ‘’Deze samenwerking inspireert ons én geeft nieuwe inzichten om samen met bedrijven het retail onderwijs future proof te maken. Het is een prachtig voorbeeld van hybride onderwijs waarin ondernemerschap en onderwijs hand in hand gaan."

Blue School – student store én experience lab

Blue School is een fysieke winkel en tevens leeromgeving in de nieuwe shopping mall in Leidschendam: Westfield Mall of the Netherlands. De winkel is een student store met de focus op duurzame denim en wordt gerund door studenten onder leiding van twee ondernemende retail experts. In de student store komt ook een Retail Informatiepunt waar ondernemers, werknemers, studenten en docenten met elkaar leren, kennis delen, onderzoeken en experimenteren.

Destination retail - retail in de toekomst

De Nederlandse retail verandert in razend tempo. Consumenten vinden persoonlijke aandacht en maatwerk steeds belangrijker. Klanten willen voelen dat het assortiment voor hen is gecreëerd. Als mensen naar fysieke winkels komen, verwachten ze goede service en een deskundig verkoopteam en destination retail beoogt dat. Daarnaast is het mede door de pandemie voor consumenten steeds belangrijker geworden om bewuste en duurzame keuzes maken. Hier speelt Blue School precies op in: Leisure, hospitality, duurzaamheid en beleving spelen in de opleiding een leidende rol.

Sydney Koster, Design Manager bij Unibail-Rodamco-Westfield: “Met The Gallery hebben we een plek in de Mall ontworpen die volledig gericht is op destination retail. Er hebben inmiddels al mooie merken getekend voor een winkel in The Gallery. We wilden graag nóg een winkelconcept toevoegen waar de beleving van de consument voorop staat. In samenwerking met de roc’s is toen Blue School ontstaan, een opleiding speciaal voor destination retail. De Mall wordt een geheel nieuw concept in het Nederlandse retail landschap waarin de ervaring van de consument op één staat. We investeren daarom vol vertrouwen in het unieke onderwijsconcept Blue School.”

Retail Innovatie & Experience Campus

Blue School is als student store één van de ‘Labs’ van de Retail Innovatie & Experience Campus. De Retail Innovatie & Experience Campus is een publiek private samenwerking (PPS), waarin gemeente Leidschendam-Voorburg, ROC Mondriaan, mboRijnland, De Haagse Hogeschool, ondernemingsverenigingen en vastgoedonderneming Unibail Rodamco Westfield samenwerken. Het doel is om gezamenlijk als ondernemers, onderwijs en overheid al lerende te werken aan aantrekkelijke winkelgebieden met vernieuwende retailers. Blue School is onderdeel van deze campus.

ROC Mondriaan