Instroom mbo: zorgen over opleiden voldoende vakmensen

04 februari 2021 12:00

Het aantal jongeren dat zich voor studiejaar 2020-2021 aanmeldde voor een mbo-opleiding is gestegen. Adnan Tekin: “Dat is op zich goed nieuws. Wat ons echter grote zorgen baart, is dat die stijging onvoldoende is om nu en in de toekomst te voldoen aan de enorme vraag naar in het mbo opgeleide vakmensen. In vitale sectoren als de zorg. En als belangrijk aandeel in het realiseren van vraagstukken als de energietransitie en digitalisering.”

Vanuit het voortgezet onderwijs kozen meer jongeren voor de theoretische route in het mbo (bol). Helaas konden minder jongeren kiezen voor een leerwerkbaan (bbl). Tekin: “Dat heeft natuurlijk te maken met de coronacrisis waardoor veel leerwerkbanen wegvielen.” Met SBB zet de MBO Raad alles op alles om bestaande leerwerkbanen te behouden en bedrijven te inspireren leerbedrijf te worden.

Sleutelrol mbo

“Dat meer jongeren aan een mbo-opleiding begonnen, is op zich natuurlijk mooi nieuws. Maar tegelijk maken we ons ook zorgen als we kijken naar de grote maatschappelijke vraagstukken waarin het mbo een sleutelrol heeft,” zegt Tekin. “Voor het opleiden van vakmensen voor vitale beroepen in bijvoorbeeld de veiligheidsbranche, de zorg, transport en logistiek, de techniek, is het mbo heel belangrijk. De energietransitie kan niet gebeuren zonder mbo’ers. Dus het interesseren van nieuwe studenten voor het mbo heeft focus. Maar het aantal dat zou moeten kiezen voor het mbo, blijft helaas achter bij wat nodig is.”

Deuk in zelfvertrouwen

Tekin ziet dat nu veel jongeren die het best tot hun recht zouden komen op het mbo er het afgelopen jaar voor hebben gekozen vanuit het vo toch naar ander vervolgonderwijs te gaan. “Geweldig natuurlijk dat ze het proberen via een andere route. Echter, de ervaring leert ook dat veel van deze jongeren alsnog naar het mbo komen. Een ervaring rijker, maar soms ook een illusie armer en met een deuk in het zelfvertrouwen.”

Realistisch beeld

Het is daarom belangrijk dat jongeren goed hun talenten weten te schatten op waarde én een realistisch beeld hebben van hun kansen. Adnan: “Eerlijke voorlichting aan studenten is dus echt een ‘must’. Evenals een goed advies voor een beroepsopleiding op basis van een centraal examen in het toeleidend onderwijs. Een jongere is gebaat bij goede toetsing van zijn of haar mogelijkheden en verbeterpunten. Met oog op de best mogelijke beroepskeuze. Zeker nu in coronatijd.”

Diploma-waarde

Alle begrip is er bij de MBO Raad voor de bijzondere omstandigheden waaronder leerlingen in het vo nu tot een juiste keuze moeten komen. “Maar het allerbelangrijkste is, en dat geldt voor het gehele onderwijs, dat de waarde van het behaalde diploma niet ter discussie staat. Dat is het bewijs van de kennis en kunde van een leerling of student. En het moet een jongere motiveren om een passende keuze te maken voor een beroepsopleiding. Dat is in het belang van hun toekomst, van de maatschappelijke opgaven en van de arbeidsmarkt van morgen.”