Kritische denkvaardigheden
Daarmee is de link met burgerschap en burgerschapsonderwijs, juist binnen het mbo een relevant kwalificatieonderdeel, snel gelegd. Kunst en cultuur is een mooie paraplu voor onderwerpen die bij burgerschap aan de orde komen. Het raakt aan veel onderwerpen die met burgerschap te maken hebben en nodigt uit om burgerschapsthema’s op een andere, ‘buiten de hokjes’-manier te bekijken en aan te snijden. Anders dan bijvoorbeeld in een boek of via een discussie in de klas. Walter Groenen: “Culturele ervaringen zijn ook een belangrijke katalysator om studenten op een andere manier te laten nadenken en de bij burgerschap zo belangrijke kritische denkvaardigheden aan te boren. De culturele sector is sowieso goed toegerust om samen met mbo-docenten burgerschapsthema’s op- en aan te pakken, al is de link met burgerschap er maar één. Ik kan me heel goed voorstellen dat docenten Nederlands een schrijver uitnodigen tijdens de les. Of dat studenten van het Hout- en Meubileringscollege naar museum Van Loon gaan voor een expositie over de restauratie van oude objecten. Docenten en studenten kunnen, afhankelijk van de opleiding, zelf vorm en inhoud geven aan hun culturele ervaringen.”