Praktijkvoorbeelden Landelijk Onderwijsplatform MDT

Voor het Landelijk Onderwijsplatform MDT halen we praktijkvoorbeelden op bij scholen. De ene keer gaat het meer richting burgerschap, de andere keer richting lob, altijd gaat het over maatschappelijke diensttijd.

Montessori College 'Het perspectief van de ander én jezelf ontdekken met MDT'

Praktijkvoorbeeld MDT VO Montessori Nijmegen en Groesbeek

Roelant Wijngaards en Jeroen Gremmen, MDTcoördinatoren op het Montessori College Nijmegen en Groesbeek, wisten dankzij hun sterke netwerk en planmatige aanpak externe organisaties én leerlingen in rap tempo enthousiast te maken voor Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Hoe is het nu, twee jaar na de vliegende start? “MDT past perfect bij onze visie.”  

Naar het praktijkvoorbeeld

Nova College 'Studenten gaan meer in zichzelf geloven'

Praktijkvoorbeeld Nova

Sinds Nova College en Young Society (YS) in 2018 de handen ineensloegen, maakten al zo’n 4500 studenten via verschillende MDT-programma’s kennis met burgerschapsthema’s en nog onontdekte talenten; belangrijke bouwstenen om te ‘groeien als mens’. We vroegen Helle Vermeij, programmaleider en onderwijsadviseur van Nova College Haarlem en Stefan Burger, directeur van Young Society, naar het geheim achter de succesvolle samenwerking.  

Naar het praktijkvoorbeeld

Firda MDT-programma 'Bloeizone Fryslan': buiten de klas opleiden voor het leven

Voorkant Bloeizone Frysland Firda interview MDT

Sinds de start van het MDT-programma ‘Bloeizone Fryslan’, werken Firda-studenten buiten de klas, in contextrijke leeromgevingen, aan hun basis- en beroepsvaardigheden, dus aan zichzelf, als belangrijke opstap naar de betrokken burgers die ze (willen) zijn. We vroegen MDT-projectleider Martha Andela en Koes Vos, oud-practor Brede Vorming bij Firda, naar de meerwaarde, uitdagingen en toekomst van deze intussen cruciale, ‘bloeiende’ onderwijspijler.

Download het interview